2012. augusztus 7., kedd

Záborszky Gábor válaszai

Követem a kérdéseket, de szeretnék néhány dolgot leszögezni.
Ez a projekt volt a legnagyobb (sok milliárd forint) a XIX. sz. eleje óta a képzőművészetben. Olvasva a már beérkezett leveleket, sokan csalódottak maradtak. Azért azt tudni kell, hogy közben kormányváltás történt, és az új kormány ellenségesen viseltetett a projekttel szemben. Mindent megkérdőjelezett, és a kifizetések is elmaradtak. Nekem szerencsém volt, mert a projekt harmadik évében elkészült a munkám. Így nem ütközött adminisztratív falakba az átvétele.


- Milyen tapasztalatokat szerzett az Art Universitas pályázat és munkájának elkészülése kapcsán amiket fontosnak tartana megosztani?
- Sok tapasztalatot szereztem. Elsősorban a pályázás során. Meg kellett jeleníteni az elképzelt munkákat a tervezett helyükön. Ez merőben új volt számomra. Segítséget kellett kérnem grafikusoktól, akik jól ismerték és használták a megfelelő számítógépes programokat. De a legnehezebb az árkalkuláció volt. Többször pályáztam, és talán a harmadik tervem lett sikeres. Mindig ez a rész volt a legnehezebb. Egy festő többnyire a kész munkával kerül ki a piacra. Addig a saját kockázatára ruház be. Itt viszont az iparban dolgozó mérnök ellenőrizte
a számításokat. Elfogadta az anyagköltséget, munkabért, helyiségbérletet, adminisztratív kiadásokat stb. Azért ez nagy tanulság.


- Van-e és ha igen mi a különbség az általános munkamódszeréhez képest, amikor egy egyetem környezetébe, vagy más köztérre tervez egy alkotást?

- Az, hogy valami véglegeset tenni fiatalok - remélhetően gondolkodó, nyitott emberek „otthonába” - nagy kihívás. A téma többé-kevésbé meghatározott volt. Műszaki értelmiség számára elfogadható műtárgy együttes. Azt hiszem
sikerült jó témát találnom, ahol a műszaki elkötelezettség ötvözhető bizonyos történelmi, mitikus eseménnyel. NOLI TANGERE CIRCULOS MEOS a mű címe. "Ne zavarjátok a köreimet" - mondta Archimedes Syracusa édes tengerpartján, miközben egy rajzon elmélkedett. Ezt persze az őt kivégző római katona elbeszéléséből ismerjük - aki nem biztos, hogy beszélt görögül. A történet alkalmas volt az általam kedvelt anyagok és módszer használatára. Homok és rajz a homokba, a gyilkos penge villanása olyan konfliktust idéz meg, mely évszázadok óta a szellem szabadságát hirdeti és szelíd kérés az erősek felé. Ne zavarjátok köreinket…

- Mit tud művének fogadtatásáról, születtek rá reflexiók? Figyelemmel kíséri elkészülte óta munkájának sorsát?
- Egyrészről semmit nem tudok, másrészről viszont örömteli reflexiókat hallottam. Az átvevő művészettörténész és a mérnök is elégedett volt.
A cég, melytől a munka idejére béreltem a helyiséget, segédmunkást és asztalost, a végén szponzorált egy kiadványt az eddigi murális munkáimról. Ennek kapcsán sok embernek, szerzőknek, fotográfusoknak, grafikusoknak megmutattam a munkát.
Korábbi gyűjtőimet is elvittem, sőt éppen akkoriban járt Pesten az augsburgi Kunstverein delegációja. Mindenki nagy elismeréssel fogadta. Ritkán adódik ekkora munka. Egy fogadófal, melyen a főmű látható, és négy emeleten ennél kisebb, de azért nem kicsi munkák, melyeken végig lehet gondolni a történetet és a továbbélését. A szomorúság, hogy nagyon hamar elé került a földszinten egy Coca Cola-automata a maga harsány piros színével, majd hamarosan egy pezsgős üveg kinyitása kapcsán egy erős gesztus is rákerült. Igaz, ez utóbbi nem rossz.
Az emeleteket az eredeti fehér helyett rózsaszínre, világoskékre, sárgára festették. Ma már csak félve merek odamenni…


- Miért fontos a művészet megjelenése köztéren?

- Hát, azt hisszük, hogy fontos. És főleg az a fajta művészet, mely a nyitottságra, elfogadásra, az élet élvezetére bíztat. A mű nagyon kiszolgáltatott és esendő. Egy bonyolult, nem is egyértelműen megfejthető kód, ami mindenkiből azt hozza elő, amivel a mű elé áll. Tehát akár nap mint nap mást. De mindig valami olyat, ami személyes. Erre talán szükségünk is van.

             


  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése