2012. február 19., vasárnap

Gulliver Gyöngyösön, avagy élményeink az Art Universitas Programmal


1. Répaföld, Gyöngyös-Tas puszta, 2006-2007

A megnyert pályázat a kiírás szerint a Gyöngyösi Károly Róbert Főiskola, gyöngyösi kollégiumi épületei elé került volna.

A főiskola rektora – Dr. Magda Sándor – a város MSZP-s országgyűlési képviselője azonban személyes ellenszenvből sokáig gátolta nemcsak a munka elkészülését, hanem azt is, hogy egyáltalán nekikezdhessünk a munkának.

A politikus rektor nem volt hajlandó találkozni velünk, beosztottjai útján üzengetett.

Új, tehát az elfogadott pályázati anyagunktól minden tekintetben (téma, anyag) eltérő terv készítésére akart minket rávenni, míg végül kompromisszumként a rektor száműzte a munkát Gyöngyöstől 12 km-re Tas pusztára, a főiskola tangazdaságába. Nagyjából a világ végére egy traktorparkoló mögé. A munka így valójában nagyobb teret kapott, és egyértelműen

land-art jelleget nyert, és annak ellenére, hogy a kutya sem látja, a helyszínnel művészi értelemben jól jártunk, bár a munkát a tangazdaságot látogatók, és a HírTV bűnügyi magazinjának aktuális adásainak közönségén túl, valóban elzárták a(z utcai) nagyközönségtől.

- Az ügy minisztériumi szintig jutott, a zsűri és a zsűri titkára, Simongáti Eszter közbenjárását ezúton is szeretnénk megköszönni.

2. Sófal - Kármán Tótor Kollégium, Budapest, 2008

A munkát a kollégium igazgatóságának a döntésére az aktuális foci vb vagy eb miatt később tudtuk megkezdeni, így értelemszerűen a szerződéses határidőkből a nekünk rendelkezésre álló idő rövidült le hetekkel.

A Hérosz Zrt. elgondolása szerint a szerződésben előírt első részletet nekünk kellett volna zsebből, vagy bankkölcsönből előteremteni – ami tudomásunk szerint az egész Art Universitas program koncepciójával ellentétes, hiszen az állami megbízásokat elnyerő kivitelező cégek a beruházási összegeket megkapták, és ezeknek az állami pénzeknek az 1%-át kellett képzőművészetre fordítaniuk a közbeszerzési kiírásoknak megfelelően. (Az első részlet – mint minden nyertes pályázatunknál – fedezte volna az anyagköltséget.)

A zsűri, Fitz Péter, Vargha Mihály, N Mészáros Júlia és Simongáti Eszter aktív közbenjárása után tárgyalásos úton sikerült megegyeznünk, a Hérosz átutalta a pénzt, a munka eztán kisebb súrlódások mellett készülhetett.

3. Padok az udvaron, Sopron, 2009

A soproni helyszín volt a legbarátságosabb.

Az egyetem rektora szívesen fogadott bennünket, bár sérelmezte, hogy ők nem szólhattak bele a munkák kiválasztásba, jóllehet a zsűriben mindig részt vett egy fő az egyetem képviseletében, az előkészületek és a döntéshozatal során is. Ők „szökőkutat” szerettek volna, de amúgy együttműködőek és segítőkészek voltak.

Ennél a munkánál egy technológia (tervezési) hiba miatt a munkát újra kellett terveznünk, és építenünk. Az első átvétel utáni technológiai problémát a zsűrivel való konstruktív konzultáció után (N. Mészáros Júlia, Vargha Mihály, Simongáti Eszter) megoldottuk, újra építettük a projektet.

Összefoglalva: az Art Universitas program számunkra MSZP-s cenzúrával indult, Fideszes (Budai Gyula (Magyar Nemzet, HírTV, Kossuth rádió, stb.) feljelentéssel és politikai hecckampánnyal zárult.

És itt szeretnénk köszönetet mondani elsősorban Vargha Mihálynak (1952-2010) és a többieknek, akik mindvégig önzetlenül segítették és támogatták a programot.


Bálványos Levente, Fóti Lázár, Varga György

Carrot Csoport

Budapest, 2012. február 15.

http://carrot-csoport.blogspot.com/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése