2012. február 19., vasárnap

Gál András : Who’s afraid of yellow… című munkám befogadásáról


Az Art Universitas program keretében a Semmelweis egyetem fogorvos tudományi karának új oktatási centrumának központi térébe készítettem festmény installációmat. http://epiteszforum.hu/node/2610?q=node/2614

A mű továbbfejlesztett változata volt a 2000-ben a Szent István király múzeumban bemutatott megkettőzőt festményeimnek.. A„Who’s afraid of yellow ... címen bemutatott munkámat a múzeumi tér egymással szemben álló falára terveztem http://balkon.c3.hu/balkon_2000_10/gal_text.htm

Duplikate

Es gipt ein Rezept,das genau den Punkt verdeutlicht,um den es mir geht:Ein vorgegebenes Werk exakt zu wiederholen.(to replicate der kunstwissenschaftliche Begriff der Replik bedeutet die Wiederholung eines Kunstwerks durch den Urheber des Originals sebst).Nehmen wir an,das Werk habe irgendeinen Stil.Seine Wiederholung wird logischerweise stillos sein-vielleicht wird es einen Stil zeigen,aber nicht haben-,gerade wegen der Formel,die zu seiner Erzeugung angewandt wurde.Natürlich ist es möglich,dass sich zwei Dinge exakt gleichen und denselben Stil haben.David Pears erzählte mir,J.L.Austin habe seine Vorlesungen zwar improvisiert,aber sie seien jedes mal gleich geraten,was etwas anderes ist, als sich sebst zu widerholen.Der Maler Ad Reinhardt produzierte schwarze quadratische Gemälde ,die sehr ähnlich waren,aber da sie demselben Impuls entstammten,waren sie keine Duplikate voneinander,und jedes stand in derselben Beziehung zum Künstler.Ebenso bei Morandi,dessen Gemälde von Flaschen genau gleich aussehen oder die man sich so vorstellen könte,dass sie genau gleich aussehen?Jedes einzelne entstammt derselben künstlerischen Quelle,und ihre wechselseitige Ähnlichtkeint lässt ihren Stil unberüht.Wir könnten dies mit Chagall kontrastieren,der vielleicht früher einen Stil hatte,nun aber eine Manier hat, und den wir oft des Selbstplagiats,bestenfalls der Selbstwiederholung beschuldigen-obwohl seine Gemälde sich möglicherweise weniger ähneln als die Morandis oder Ad Reinhardts.Die Frage ist also die,warum eine solche Repetition als so schädlich für den Status eines Künstlers und eines Werks angesehn wird,so schädlich sogar,das sie das Werk des Stils beraubt./ Arthur C.Danto:Die Verklärung des Gewöhnlichen-Eine Philosophie der Kunst,Methapher,Ausdruck und Still 252-316,1984,Suhrkamp Verlag,Frankfurt am Main/

A megkettőződés a monokróm festészettel egyszerre vált munkásságom központi témájává,azonos méretű monokróm festmények megsokszorozása Gerhard Richter munkásságában jelenik meg először /Museum (Kaserne bzw.Amtsgebaude) für 1000 grosse Bilder,1975 Tinte (Feder) auf Papier 21x29,7cm Privatbesitz Köln/ a megkettőződés viszont Yves Klein a Gelsenkircheni Opera számára készített murális munkájában realizálodik http://www.youtube.com/watch?v=_AQw60WiEvU

Barnett Newman 1966 -69 között négy művet hozott létre ezen a címen, közöttük van a berlini Neue Nationalgalerie - ben található is,melyet Dieter Honisch vásárolt meg 1.2 millió dollárért 1982-ban.


A mű elleni támadás története http://www.artcrimes.net/who%2526%2523039%3Bs-afraid-red,-yellow-and-blue-iv,-1969-70 . Dario Gamboni La destruction de l'art – Iconoclasme et vandalisme depuis la révolution française

Munkám a megkettőződésen túl az egymásra helyezett táblák közötti horizontális elválasztódást a Barnett Newman –i értelemen vett „zip”-nek értelmezi. http://en.wikipedia.org/wiki/Barnett_Newman

http://www.ludwigmuseum.hu/site.php/flash/inc/file/site.php?inc=mutargy&muId=85996&menuId=67

Az Oktatási Centrumot 2007 április 26-án adták át, a művet pár hónappal az átadás előtt szállítattam oda a szerződésben foglaltak szerint, az egyetem munkatársai minden módon meg akarták akadályozni a mű bemutatását, kivitelező cégnél leállítatták a kifizetést,végül Néray Katalin a Ludwig Múzeum igazgatójának ,a zsűri elnökének közbejárására fizették ki a művemet, http://architectforum.hu/node/6354 Az épület homlokzatán lévő szobrok Párkányi Raab Péter szobrászművész alkotásai ,ezek az épület terveiben már szerepeltek.

A művészeti, ideológiai nemtetszés elsősorban ebből adódott. Az egyetem képviselője a zsűri munkájában részt vett ,a döntést elfogadta.

2011 február elején jelent meg a Magyar Nemzet cikke „Egymilliárd műalkotásokra”címen.

„…A balliberális kormányoknak esetenként húszmillió forint közpénzt is megért egy-egy modern műalkotás: így például a narancssárgára festett falrész…” http://mno.hu/belfold/egymilliard_mualkotasokra-161596 ,majd március végén még egy cikk készült

http://mediasarok.sote.hu/3056/magyar-nemzet-ki-fel-a-sargatol/

Művemet név szerint csak Nagy Gergely értő cikke védte meg,a munkásságommal foglalkozó magyar művészettörténészek hallgattak, http://www.commmunity.hu/2011/02/16/nem-felunk-a-sargatol/,

majd az Amerikai Népszavát olvasva jutottam arra a felismerésre,hogy mégis szürke képeket kellett volna festenem ,hogy ne legyen politikai konnotációja . http://nepszava.com/2011/02/magyarorszag/ujabb-tamadas-az-ertelmiseg-ellen-jegyzet.html

Berlinben a 2001-ben átadott Deutscher Bundestag Paul Löbe Haus üveg felületei mögött Ellsworth Kelly Berlin Panels című munkáját / blue, black, red, green 5-6 méteres felületei /még a Tiergarten felöl is láthatóak voltak.

http://carlsonartsllc.com/Projects/artist/kelly.swf

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése